Sayfalar

18 Haziran 2021 Cuma

ORADAKİ UZAK İLÇE ERUH      (SİİRT)

Oradaki uzak ilçelerden Pervari'den sonra benim için uzaklardakilerin ikincisi Eruh'a da bir Pazar günü yola çıktık. Siirt'den 1.5 saat süren bu yolculukta kendine özgü güzellikleriyle Eruh coğrafyasını keşfettik.
Eruh'a 15 km kalmışken '' Zorava '' ya ulaştık.
Kuşdalı Köyü, Tatlıpınar mezrası yakınındaki kaynaktan çıkan Zorava Çayı, Botan Nehri'nin kollarından. Birden önümüze çıkan Zorava Köprübaşı'nda durduk. Dağlardan eriyen kar suları ve tertemiz suyu ile Zorava Çayı beni yüzmeye davet ediyordu.. Ben bu berrak ve soğuk sularda yüzemedim ama bu çayın tadını çıkaranlar elbette vardı..
Suya  girenlerle köprünün üstünden konuştum. Suyun çok iyi, derinliğin yer yer 2 m ve soğuk olduğunu anlattılar.
Köprünün altına indik. Zorava Çayı'nın her iki tarafını yeşillikler alabildiğini kuşatmış. Siirt yöresinde nehir ve çay kenarlarında oluşturulan piknik alanlarında su üstünde tahtlar ve üstünde kilim ve yastıklarla rahat '' uzun uzanma ortamları '' dikkatimi çekiyor.

Bizde bu tahtlardan birinde rahat yerimizi alıyoruz. Zorava'nın güzelliğini, Eruh gezi rotamızı değerlendiriyoruz. Haziran ayı sonunda bu serin hava hoşumuza gidiyor.

Doğu yönündeki tarihi köprü de dikkatimi çekiyor..
Zorava'da kısa bir mola verdik. Siirt'e yaklaşık 40 km mesafedeki bu güzel yere gelip kahvaltı yapmaya ve serin sularına kendimizi bırakıp yüzmek için sözleşiyoruz.
Yüksek bir dağın neredeyse zirvesine çıkan yolda devam ederek zirveden aşağıya inişte uzaklardan Eruh ile karşılaştık.

Eruh İlçesi'nin nüfusu 11000 kişi. Güneyinde ve kuzeyinde Güneydoğu Torosları'nın uzantısı olan sıra dağları arasında bulunan ve çok etkileyici bir coğrafyaya sahip.
Doğusunda Şırnak, batısında Siirt, kuzeyinde Pervari, güneyinde Güçlükonak İlçeleri ile çevrili. Siirt'e uzaklığı 53 km.

İlçeye girdiğimde çok düzenli ve temiz caddeler ile karşılaştım.

Kentin en büyük meydanında hükümet konağı ve saat kulesi var.

Hükümet Konağının hemen yanındaki Atatürk Anıtı üzerindeki Atatürk'ün sözleri; Eruh, bu coğrafya ve Türkiye için verilmiş bir mesaj gibi...
'' Diyarbakırlı, Vanlı, Erzurumlu, Trabzonlu, İstanbullu, Trakyalı ve Makedonyalı, hep aynı cevherin damarlarıdır. ''

Saat kulesi yakınlarındaki Eruh Belediyesi bahçesi ile dikkat çekici.

Eruh küçük bir ilçe ve biz bu güzel havayı değerlendirerek Eruh'un sokaklarında bol bol yürüdük.

Buradan Eruh'u güzel bir noktadan görebileceğimizi öğrendiğimiz Botanik Park'a gittik.

İlçenin en yüksek dağı 2265 m yüksekliğindeki Tarti ( Terazın ) ve 2100 m yüksekliğindeki Tünek ( Aval ) Dağı.
Eruh Belediyesi tarafından 1214 metre rakımlı Botanik Park içerisinde terörle mücadelede şehit düşen tüm güvenlik personeli anısına Şehitlik Anıtı yaptırılmış.
Burası aynı zamanda bir mesire yeri.

Ülkenin en büyük bayraklarından biri Eruh'ta dalgalanıyor.

Botanik parkta enfes manzaraya hakim bir Cafe Restoran da var. Pandemi nedeniyle yeni ve kısıtlı faaliyete girmiş.

Aperatif bir şeylerle idare ettik..
Ama en güzeli bulunduğumuz ortamdı. Tam da bu köşede oturdum. Ve baktım baktım...

O gün çok farklı şeyler yaptık. Tekrarlar yaptık.. Botanik Park dan güneşin batışına tanık olmak için tekrar Zorava'ya gittik.

Akşamında olmak için hava kararırken tekrar Eruh'a geldik...
Eruh'un hemen girişinde çok eskilerde tanık olduğum ve uzun yıllardır İlçelerde rastlamadığım bence önemli bir güzelliğe rastladım. Geçimini çoğunlukla küçükbaş hayvancılıkla sağlayan Eruh'ta keçi sürüsü, onları dağlara ve meralara götüren küçüğünden büyüğüne aile eşliğinde yerlerine dönüyordu.
Araçtan indim, Ana caddeden bu sürünün hemen arkasından aile fertleriyle hem konuşup hem de yürüyerek Eruh'a girdim. Aracımızda sürünün arkasından eşlik etti...

Bu yürüyüş benim için unutulmayacaklar arasına girdi. Artık rastladığım her sürü de Eruh'daki bu akşam saatleri aklıma gelecek. Bazen Siirt'e dönüşlerde karayolunu kesen büyük sürülere rastlıyoruz. Ben de hafif bir tebessüm beliriyor...

Yine malum hastalık tedbirleri ve Pazar günü bir çok yer kapalı. '' Meşhur Çiğköfteci Ramazan Usta (543 7132133) '' açık ve bizi buyur ettiler ve öylesine ağırladılar ki yolum Eruh'a düşerse alternatif aramam yine uğrarım.. Burası bir Çiğköfteci' den çok daha fazlası..

En uzaklardan biri olan Eruh'da böylesine sıcak bir ortamda bulunmaz dakikalar yaşadık..
Eyyüp Bey, lezzet yönlendirmesi yapıyor. İdeal çiğköfte yapımı için yakından izlerken..

Uzak ve güzel Eruh tekrar kavuşmak üzere..