Sayfalar

12 Haziran 2021 Cumartesi

ÇOK UZAKLARDAKİ GÜZELLİKLER -  PERVARİ    (SİİRT)

Orada bir İlçe var uzakta.. sözünü duyduğumda Şemdinli, Pervari, Eruh aklıma gelir hep. Siirt' de olduğum bu günlerde her sabah ve akşam aynı yere gidip dönerken '' Pervari 80 km '' yol tabelasını görüyorum.
Uzaklardan biri olan Pervari'ye bu kadar yakın olunca hafta sonu tabelanın gösterdiği yöne doğru yola çıktık.
Pervari'ye ulaştıktan sonra, daha uzaklara doğru Pervari'nin o çok dik dağından kıvrılarak inen ünlü ve tehlikeli zik zaklı yolunu görmek ve daha bir çok aktivite planım var.
Yola çıktıktan 20 km sonra Şirvan İlçesi ayrımına geldik. Yola öğlen çıkmıştık ve doğu da güneş daha erken battığından gün ışığında daha çok yer görmek için Şirvan'ı tanıma gezisini daha sonra yapmaya karar verdik. Yol da ilerledikçe yükseltiler artmaya ufukta gördüğümüz dağlar yakın olmaya başladılar. Geçitlerden, göllerden, nehirlerden geçtik. Sık sık mola vererek bu uzak coğrafyanın güzelliklerini seyrettik.

Pervari'yi ilk gördüğümüz yerde durduk.. Siirt ilinin kuzeydoğusunda yer alan Pervari'nin kuzeyi Hizan ve Bahçesaray ilçeleri, doğusunu Çatak ve Beytüşşebap ilçeleri, güneyini Şırnak ili ve Eruh ilçesi, batısını ise Aydınlar ve Şirvan ilçeleri çeviriyor.

Siirt il merkezine uzaklığı 90 km ama bu öylesine bir 90 km değil.

Pervari'ye girdik. Beklemediğim seviyede bir İlçe ile karşılaştım.. Haziran ayının bu sıcak günlerinde yükseltinin de etkisiyle serin bir hava, farklı mekanları, misafirperver halkı beni çok şaşırttı.
   Bu defa farklı bir yazı yazacağım. Sondan başa doğru gideceğim. Son yıllarda yaşadığım özel deneyimlerde sıralamaya girecek kadar özel anlar yaşadım..
Pervari'nin güzelliklerine ve süprizlerine tekrar dönmek üzere daha uzaklara adeta yolun bittiği yere , Pervari'nin 25 km kuzeybatısında yer alan '' Beğendik '' Beldesi'ne doğru yola devam edelim.
Günün son ışıkları dağların coğrafyasında enfes görüntüler oluşturuyor.
Botan nehrinin kolları aşağılardan akıyor. Bu kadar yükseltiye rağmen sesini duyuyoruz.

Pervari'den sonra 20 dk lık bir yolculuk ile Beğendik'e ulaşılıyor. Ancak biz yolda her güzellik karşısında sık sık durunca bu süre uzadı.
Ve.. Beğendik karşımızda. Pervari'den Beğendik'e sert bir coğrafyanın içinden geçilerek ulaşılabiliyor. Dik yamaçlarda bulunan yollar zikzaklar çizerek uzuyor.

Burası yolun bittiği yer.. Yaklaşık 3000 nüfusu bulunan Beğendik Beldesi'nde genç ve öğrenim çağında olan nüfus oldukça fazlaymış.
Burada bizleri Beğendik Köyü'nde Matematik Öğretmenliği yapan Karslı bir öğretmen ve Beğendik'li bir dost karşıladı. Bu okyanus yürekli dostlar bize Beğendiği anlattılar. Pervari'ye daha 2020 yılına kadar 2 saatte zorlu yollarda ulaşılabildiğini, insanlarının sıcaklığını, yaylalarını, mağaralarını, lezzetlerini, düğünlerini ve daha bir çok şeyi anlattılar. İlgi ile dinledim..
Güneşi, aşağıdaki Beğendik ve Botan köprüsü manzarası ile batırdık.

Botan Çayı Beğendik Köprüsü, 450 metre uzunluğu ve 165 metre yüksekliği ile Türkiye'nin en yüksek köprüsü. Temmuz 2020 de açılmış. Köprünün açılmasıyla Pervari - Van yolu 5 saatten 2 saate düşmüş.

Köprünün üstünde yürüdük. Buradan etrafımızı setretmeye devam ettik.
Ünlü zikzak yolu ve bu yoldan inen aracı görebiliyoruz..

Güneş battı. Bir başka güzel an geldi. Beğendikli dostlar, Botan Köprüsünü ve Beğendik'i yukarıdan gören bir noktada semaver ile odun ateşinde çay hazırlığına başladılar...

Botan Çayı'nın temiz suları burada yeşil cennet yaratmış...

Beğendik Botan Köprüsü her akşam ayrı bir renkte ışıklandırılıyormuş..
Çaylar içildi. Sohbet devam etti. Hava çok güzel. Bulunduğumuz nokta tehlikelere çok açık. Bunu da iyi biliyorum. Ama son yıllarda güvenlik önlemleri ile bölge daha da güvenli hale gelmiş...
Ben burada dostlarla çok çok keyif aldığım saatler geçirdim. Hatıralarıma unutamayacağım anların en güzellerinden birini ekledim. Umarım yine aynı yerde daha sonra da benzerlerini yaşayabiliriz.
Botan Köprüsünün karşı tarafındaki Beğendik Beldesine geçemedik bu defa. Bir sonraki gezide bu karşıdan baktığımız uzak beldenin insanlarıyla tanışmak, yaşamına karışmak isterim.

Şimdi yine başa dönelim.. Pervari'nin içine girelim.
Pervari'nin hemen girişinde sağda bizi bir süpriz bekliyor. '' Cafe Cadde ''...

Yolun bittiği bu uzak belde de Cafe Cadde gibi sosyal ortamlarla karşılaşmak beni şaşırttı. Pervari içindeki gezimizde Cafe Cadde gibi mekanlara çokça rastladık. Buraya hayranlığımız iyice arttı.

Öylesine geniş bir menüye sahipler ki; ne ararsanız var..

Siirt'in sıcağından sonra Pervari ve Cafe Cadde o kadar iyi geldi ki buradan kalkmakta zorlandık. İlçeyi tanıyacağız, yemek yiyeceğiz, Beğendik'e gideceğiz ve havanın kararmasına sadece 2-3 saat var.
Pervari sokaklarında adımlıyoruz.

Altyapısı çok iyi olan, düzenli, temiz ve huzurlu bir İlçe ile karşılaştık.
Siirt fıstığı, nar ve üzüm İlçenin en önemli tarım ürünleri.
Nüfusu 7000 kişi olan İlçe iki mahalleden oluşuyor. Bu mahallelerin adı '' Şakiran '' diğerininse '' Adiyan ''
İlçede 3 adet yayla bulunuyor. Bu yaylalar halkın geçim kaynaklarından biri olan ünlü Pervari balının elde edildiği yerler. Yaz - kış yöre halkının gözdesi olan bu yaylalar, bol yağış alıyor. Yeşillik alanların ve bitki florasının çok geniş ve çeşitli olduğu yaylalarda '' Karakovan '' adı verilen ballar üretiliyor.

Pazar günü olması ve belki de Pandemi yasakları nedeniyle dükkanlar kapalıydı.

Ada Kebap, Pazar günü açıktı. Hijyen ve temiz ortamında misafirperverce bizi ağırladılar.

2600 metre yükseklikteki ' Herekol ( Yazlıca ) Dağı ''  eteklerinde ve '' Çamikare Yaylası '' nda Pervari Karakovan balı bölgeye has birçok bitki türünden doğal olarak, arıların insan eli değmeden ürettikleri çok özel bir bal.. Herekol Yaylasını buradaki dostlar anlata anlata bitiremediler. Daha güvenli zamanlarda Herekol'daki Çamikare Yaylası'nı görmek isteriz..
Herekol Çamikare Yaylası, aynı zamanda Yılmaz Güney'in '' Sürü '' filminin çekildiği yermiş.

Yolun bittiği, uzak güzellik Pervari'ye veda ettik ve Siirt'e doğru yola çıktık..