Sayfalar

26 Ekim 2020 Pazartesi

İKİTAŞ KANYONU İÇİNDE 2 GÜN     (EĞRİGÖZ / EMET / KÜTAHYA)

Nehir akıntılarının değişmesi ve suyun devasa kayaları aşındırması ile yüzyıllar süren doğal bir oluşumun sonucu olan 7 km uzunluğundaki İkitaş Kanyonu; kamp kurmak, yürüyüş - kaya tırmanışı yapmak ve fotoğraf çekmek isteyenler için olağanüstü imkanlar sunuyor. 24-25 Ekim 2020 tarihlerinde iki gün süre ile İkitaş Kanyonu'nun içinde bulunduk.
Kütahya İli'nin Emet İlçesi'ne bağlı bir merkez durumundaki Eğrigöz Köyü; Eğrigöz Dağları'nın arasındaki dar ve yüksek bir kanyona hakim, yalçın kayalıklardan oluşan tepeyi, batı tarafındaki tepeye bağlayan eyer biçimindeki bir yükseltinin üzerinde yer alıyor. Kanyonun içinden geçen Eğrigöz Çayı , ileride Emet Çayı ile birleşiyor.
Kanyon; Eğrigöz Köyü ve Kalesinin altından başlayarak Dereli Kaplıcalarına kadar 7 km uzunluğunda devam ediyor. Görülmeye değer bir doğa harikası olan , kuş seslerinin su sesine karıştığı İkitaş Kanyonu'nda doğanın sunduğu tüm güzelliklerin keyfini çıkararak benzersiz bir deneyim yaşadık.
İkitaş Kanyonu'na; İzmir - Salihli - Kula - Gediz - Eski Gediz - Hisarcık - Emet yolundan ulaştık. Eğrigöz Köyü, Emet İlçesi'ne 15 km uzaklıkta bulunuyor.

Eğrigöz Köyü muhteşem kalesi ile görüş alanımıza girdi.

Eğrigöz Köyü eski dönemlerde önemli merkezlerden biriymiş. Peter Alexandrovich Tchihatcheff'in 5 ciltlik çok nadir '' Asie Mineure '' seyehatnamesinden (1854) '' Erigueuez '' (Eğrigöz - Kütahya) manzarası tamda bu görüntüyü tarif etmiş..
Eğrigöz Kalesi aynı zamanda '' Kont Drakula '' adıyla bilinen Romanya Prensi 3. Vlad Tapeş, bir diğer ünvanı ile '' Kazıklı Voyvoda '' nın Osmanlı İmparatorluğu tarafından yakalanıp üç yıl esir edildiği yer..
Kanyon yürüyüşüne Eğrigöz Köyü'nden başladık. Eğrigöz Kalesi altında kalan sarp boğazın içinden geçen nehire doğru indik ve nehir boyunca yürümeye devam ettik.
Emet Çayı kale altından doğal kanyona doğru akıyor. Köyün etrafı yalçın kayalık olduğu için mağaralar ve yüksek tırmanma duvarları var.

Suyun debisi yüksek. İlerleyen zamanlarda uygun ekipmanlarla gelip Kanyonu sulardan ilerleyerek geçmeyi de düşünüyorum.

Nehir üzerinde küçük şelalelere de rastlıyoruz.
Bilimeyen, çok temiz ve doğal haliyle kalmış İkitaş Kanyonu'nu adeta keşfediyoruz..

Eğrigöz Kalesinin altından nehrin sığ bölgesinden suya girdim ve boğaza doğru bir süre su içinden devam ettim.Muhteşem bir manzara görünüyordu. Su derinleşmeye başlayınca durdum. Olağanüstü görüntüler ile karşılaştım. Nehir, etrafı çok yüksek ve sarp kayalıklar ile çevrili geniş boğazdan devam ediyordu..

Kanyonda hemen oracıkta yaptığımız türk kahveli mola yürüyüşe ayrı bir keyif verdi..
Nehir kenarından Dereli yönüne doğru yürümeye devam ettik.
Burada araçların geçmesine uygun bir köprü de var.
İkitaş Kanyonu'nda yürüyüş yolu üzerinde çok güzel görüntüler sunan seyir terasları da yapılmış.

Kanyonda yaklaşık 6 saatlik bir yürüyüş yaptık. Hava kararmasına yakın Eğrigöz Köyü'nün hemen altlarına kamp kurmak için geri geldik. Emet Kaymakamlığı'nca yürütülen '' İkitaş Kanyonu Turizm Geliştirme Projesi '' kapsamında bölgede yapılan bungalov evler ve restaurant inşa edilmiş ve hizmete girmiş. Ancak biz geldiğimizde pandemi nedeni ile kapalıydı.
   Çadırımızı öylesine güzel bir yere kurduk.. Kanyona hakim nehrin sesini her an duyabildiğimiz restaurantın terası çadıra ev sahipliği yaptı..
Bu terastan günün son saatlerinde eşsiz görüntüleri izlemek tüm yorgunluğumuzu aldı.
 Gece açık ve yıldızların altında geçen zamanlarda iyi uyuduk. Hava gece 6 dereceydi.
Kahvaltı da burada ayrı bir keyif verdi bize.
Çadırı ve kamp donanımlarımızı topladık. Artık İzmir'e dönüşe geçmeyi planladığımız öğlen saatlerine kadar birkaç saat daha yürüyüş yaptık.
Çadır toplanmış haliyle teras..

Sabah erken saatlerde oldukça soğuk olan hava bir iki saat içinde güneşin yüzünü göstermesiyle 23 derecelere kadar çıktı. 25 Ekim de ilkbahar havası vardı..

Projenin bu ilk aşamasında sadece iki bungalov ev yapılmış.
Üstümüzde Eğrigöz Kalesi..
Kanyon manzaralı ve arkasında kamp kurduğumuz geniş terasın bulunduğu ahşap restaurant yapısı..

Eğrigöz Köyü'nden aşağıda bungalov evlerin bulunduğu yer ve kanyonun Dereli istikameti böyle görünüyor..

Bugün 195 nüfuslu Eğrigöz Köyü, İkitaş Kanyonu ile birlikte sayısız tarihi kalıntılarıyla ileride doğa turizmi için çok şeyler sunmaya hazır.

Batılı seyyah ve araştırmacılardan; 19.yy sonunda Munro ve Anthony,  20.yy başında Wiegand, Eğrigöz Köyü'nü görmüşlerdir. Muro ve Anthony, Eğrigöz'ün topoğrafik yapısına değinmişler ve Bizans Dönemi'nden kaldığını düşündükleri kalenin konumunu tarif etmişlerdir.
   Wiegand ise, Eğrigöz'ün antik bir yerleşim olduğunu vurgulamış ve kalenin stratejik önemine dikkat çekmiştir.
 Anadolu'daki birçok yerleşim yeri gibi geçmişi Eski Çağ'a kadar inen Eğrigöz'de ilk yerleşim silüetiyle kanyona hakim durumdaki tepenin üzerinde yükselen kale de olmuş. Ancak, Eskiçağ'dan kalma olduğu, Batılı araştırmacılar tarafından da kabul edilen Eğrigöz'ün eskiden hangi isimle anıldığı bilinmemektedir.
   Bu havaliden sadece '' Tiberiopolis '' adı yayınlara geçmiş.

5000 yıllık bir geçmiş, Frigler, Bizans, Selçuklu ve Osmanlı'dan günümüze uzanan bir tarih yolculuğu da yapmış olarak gelirken gördüğümüz eşsiz görüntüler eşliği ile dönüş yoluna geçtik.
Ama, İkitaş Kanyonu'nda daha farklı faaliyetler yapma isteğini duyarak bu güzel coğrafya parçasına veda ettik.