Sayfalar

28 Ekim 2019 Pazartesi

KAPIDAĞ'IN ETEKLERİNDEKİ ŞEHİR - ERDEK YÜRÜYÜŞLERİ    ( ERDEK / BALIKESİR)
Marmara Denizi'nin güneyinde uzanan yarımada ''Kapıdağ''
Kapıdağ'ın eteklerindeki şehir Erdek...
Yeni tanıştığım bu bölge ve bu şehirde fırsat buldukça yürüyüşler yapıyorum.
18 Ağustos 2019 Pazar gününün sabahı şehir daha uyanmadan Erdek Sahilinde bir baştan bir başa yürüyüş yaptım.
70'li yıllardan kalmış gibi görünen Erdek'te yürüyüşler her mevsimde bir başka..

Askeri Lojmanlar ve Kurbağalıdere Plajlar Bölgesinden (A) başlayan yürüyüşümde Çuğra Plajı'na (B) kadar yürüdüm ve aynı yoldan geri döndüm.Yaklaşık 12 km lik bu yol harika bir yürüyüş etabı..


Gece çok fazla yağmur yağdı.. Sabah 07.30 gibi başladım yürüyüşüme..Gece yağan yağmur yazın ortasında Erdek'e sihirli bir el gibi değmişti adeta.Güzel Erdek bir başka güzel Erdek olmuştu.
Sabahın sessizliği ve sakinliği ile birlikte zevkli insanların olduğu tenhalıkta yürüdükçe her bir adımda olağanüstü görüntülere tanık oldum.
Yürüyüşümde çok sayıda görüntü aldım.Görüntüleri azaltarak yazıma ekleme isteğimden hemen vazgeçtim..
Adım adım aldığım görüntülerin tamamını ekleyeceğim..

Erdek Türkiye'nin ilk sayfiye yerlerinden biri.


Tarihte çeşitli uygarlıklara ev sahipliği yapmış olan İlçe çeşitli açılardan Türkiye'nin önemli İlçelerinden biri.

Bu kadar ısınma yürüyüşünden sonra 70'li yılların Türk Salon filmleri sahnelerini andıran Erdek sahilinde, bazen kumsallardan bazen yürüyüş yolundan devam ederek yürümeye başlayalım birlikte..
Kapıdağ hep gözümün önünde oldu bu yürüyüşte.
Kapıdağ doğası adeta denize kadar inmişti.Deniz ile bütünleşmişti.
Görüntüleri görünce eminim bana hak vereceksiniz.



Birbirinden güzel kumsalları bir bir geçerek yürüdüm..



Erdek , eski adı Arktonnesos olan Kapıdağ yarımadasından oluşuyor.

Bölgede Marmara iklimi görülüyor.
Erdek ; antik kentleri, açık hava müzesi, temiz denizi ve kumsalı ile bir turizm merkezi.


Sonbahar, Kış ve İlkbahar aylarında da Erdek' te yürüyüşler yapıyorum.Ancak yazın Erdek çok kalabalık oluyor.Yaz nüfusu bazı küçük illerin nüfusunu aşıyor.


Erdek tarihte Artake adıyla tanınıyor. İlçe Sitler tarafından kurulmuş.


Evliya Çelebi Seyahatname'sinde Erdek'ten bahsediyor. 1639 yılında Erdek'e iki kez gelen Evliya Çelebi Erdek'in tahtanı ve fevkanı iki katlı evlerinde, hanları hamamları, dört mihrap camilerinden, 25.000 dönüm bağlarından misket üzümünden dokuz çeşit şarabından bahseder..


1807' de Karesi Sancağına bağlanmış. 1930 yılında ayrı bir ilçe olmuş.


1924 Mübadelesiyle Rumların boşalttığı Erdek merkeze ve köylere Selanik'e bağlı Karacaova (Karacaabat) ve Kavala Pomakları, Giritli ve Boşnak göçmenler yerleştirilmiş.


Kapıdağ Yarımadası, Erdek İlçesinin kurulu olduğu, bir kıstakla anakaraya bağlanan ve eski dönemlerde bir ada olduğu belirlenmiş Marmara Denizi içindeki kara parçası.


Yüzölçümü yaklaşık 300 km2 ve kuzey ve batı bölgelerinde yüksekliği 700-800 metreyi bulan dağlar bulunuyor.(Yarımadanın çevresini yoldan araç ile tam tur katettim ama Kapıdağ Yarımadasının içlerine daha giremedim..Karşıdan o görkemli dağlara ve bozulmamış olduğu görülebilen doğasına bakıyorum ama en kısa zamanda güzel keşif planlarım var..)


Yürümeye devam ederken, Erdek güzellikleri eşliğinde Çuğra Plajlar bölgesine geldik bile..

Su kaynakları bakımından zengin bir bölge ve antik çağlardan beri yerleşim var. Bölgede bilinen en eski yerleşim yeri Kzikos..




Kapıdağ Yarımadasının çevresinde bir çok küçük ve büyük koylar bulunuyor.








Bu köprü Erdek Sahilinde bir baştan bir başa yürüyüşümün son koyuna açılıyor. Çuğra plajlar bölgesi bittikten sonra bu koy başlıyor.Bu koyun sonuna ulaştıktan sonra aynı yollardan bu defa bir başka bakış açısıyla anlara tanık olarak ilk başladığım yere dönüşe geçiyorum..
Bulutlarda bu sabah bir başka güzel..
Dikkatinizi çekiyordur..









Kapıdağ Yarımadası doğa yürüyüşleri ve kamp için adeta bir cennet.






Aynı zamanda Kapıdağ Yarımadası çevresi bisiklet ile geçilebilir ya da yarımadanın iç kesimlerinde dağ bisikleti ile maceralar yaşamak için bulunmaz fırsatlar sunuyor.



Her zamanki yerimizde her zamanki lezzetimiz ile küçük bir mola zamanı..







Ya da Yarımada bir çok noktasından fotoğraf çekmek için olağanüstü görüntüler veriyor..







Yarımada içindeki Kirazlı Manastırı; Antik dönemde Didumus Dağı olarak bilinen dağın eteğinde manastır, kilise ve yapı gruplarından oluşan bir kompleks.
Kapıdağ Yarımadası içlerine ilk yürüşümü, Kirazlı Manastırına yürüyerek yapmak istiyorum..







Atatürk Savorana Yatı ile Erdek'e 24 Haziran 1938 günü gelir.
Bu gezisinde Atatürk Erdek'e hastalığı nedeniyle inememiş ama halkı yattan selamlamış..



Gün öğlen saatlerine yaklaşmaya başladığında gece yağan yağmurun etkileri silinmeye ve Ağustos sıcağı sabah serinliğinin yerini almaya başladı, plajlar kalabalıklaştı..







Yaz aylarında bir Erdek Sahili yürüyüşü bu görüntüler ile bitti.
Bol yürümeli ve bol fotoğraflı bu yazı Kapıdağ'ın kenti Erdek için değer..
Değişik mevsimlerde fırsat buldukça Erdek yürüyüşlerime devam edeceğim.







Hiç yorum yok :

Yorum Gönder